den jydske haandvaerkerskole

Undervisere klædes på til nyt 3D-fag på plastmageruddannelsen

I samarbejde med Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed var plastunderviserne i forbindelse med digitaliseringsprojektet ’Interaktive læringsprocesser’ i dag taget til AM Learning Lab Herningsholm på første workshop for at blive klogere på 3D-print. Ifølge driftsleder for plast på DJH, Carsten Fisker, er digitaliseringsprojektet perfekt timet, da plastmageruddannelsen fra foråret 2025 skal undervise i et helt nyt fag, hvor eleverne skal lære, hvordan man anvender AM-teknologier herunder 3D-print.

”Det er superrelevant, at vi allerede nu kompetenceopbygger vores undervisere, så de bliver endnu mere rustet til at kunne undervise i 3D-print,” siger han og fortsætter:

”3D-print er næsten blevet hvermandseje, og det betyder, at rigtig mange elever allerede har prøvet det og kan det i et eller andet omfang. Undervisernes nye kompetencer betyder, at vi i højere grad kan udfordre vores elever og svare på de svære spørgsmål, hvilket i sidste ende vil gavne eleverne.” 

På workshoppen tog underviserne første skridt sammen med instruktørerne, AM specialist Kasper Moesgaard og specialkonsulent Nils Hedegaard fra AM Learning Lab Herningsholm. Her blev de undervist i 3D-print-teknologier.

”3D-print vil i fremtiden få en større og større betydning for plastmagerens måde at producere på. 3D-print kan nemlig bidrage til at producere mere bæredygtigt, fordi man blandt andet undgår at skulle konstruere værktøj, når man kører små produktionsstørrelser. Samtidig er det jo også en fordel, at man med 3D-print kan holde omkostningerne nede, da det er en dyr proces at konstruere værktøj,” fortæller Carsten Fisker.

Ud over dagens workshop vil der være yderligere to workshops for plastmageruddannelsen, som skal bruges til at opbygge kompetencer og finde ud af, hvad der skal købes af nyt udstyr.