En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien
Modul 4.2 - en DJH-lærling fortæller
Modul 4.2 - en DJH-underviser fortæller
Forudsætninger inden modul 4.2
Du skal have taget et af følgende moduler:
- Modul 2.2: Styring og regulering af automatiske anlæg
- Modul 2.3: Kommunikationssystemer på automatiske anlæg
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven kan selvstændigt anvende og kombinere grafiske brugerflader og avancerede funktioner på et HMI-system.
- Eleven har kendskab til OPC, SCADA og tilhørende webserver.
- Eleven får via sin anlægs- og procesforståelse, kendskab til at optimere sporbarhed fx via ERP og MES.
- Eleven kan redegøre for IoT teknologi anvendt på automatiske maskiner.
- Eleven kan med baggrund i sin viden om kommunikationssystemer. selvstændigt vælge, anvende, kombinere og optimere netværk til integration af procesanlægget med det administrative system.
- Eleven kan med sin procesforståelse selvstændigt håndtere data fra kommunikationssystemer mellem det industrielle anlæg og det administrative system og anvende disse data til energi- og procesoptimering.
- Eleven kan, med forståelse for den samlede proces, selvstændigt anvende dataopsamling og bruge disse data til optimering af såvel administrative og produktionstekniske processer.
- Eleven kan selvstændigt vælge og anvende egnet programmeringssprog i forbindelse med opsætning af databaser mellem det industrielle anlæg og det administrative system.
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
- Eleven kan rådgive om og designe integrationen mellem det industrielle anlæg og det administrative system til sporbarheds- og dataopsamling og -udveksling.
- Eleven kan rådgive om energi- og procesoptimering.
- Eleven kan rådgive om og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
Se den lokale undervisningsplan for modul 4.2 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven kan integrere industrielle procesanlæg med SCADA.
- Eleven kan vejlede brugeren om anlæggets virkemåde og vedligehold.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.