fbpx

elektrikeruddannelse

4.2 Integration og SCADA af procesanlæg

En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien

Modul 4.2 - en DJH-lærling fortæller

Modul 4.2 - en DJH-underviser fortæller


Forudsætninger inden modul 4.2

Du skal have taget et af følgende moduler:

  • Modul 2.2: Styring og regulering af automatiske anlæg
  • Modul 2.3: Kommunikationssystemer på automatiske anlæg

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven kan selvstændigt anvende og kombinere grafiske brugerflader og avancerede funktioner på et HMI-system.
  2. Eleven har kendskab til OPC, SCADA og tilhørende webserver.
  3. Eleven får via sin anlægs- og procesforståelse, kendskab til at optimere sporbarhed fx via ERP og MES.
  4. Eleven kan redegøre for IoT teknologi anvendt på automatiske maskiner.
  5. Eleven kan med baggrund i sin viden om kommunikationssystemer. selvstændigt vælge, anvende, kombinere og optimere netværk til integration af procesanlægget med det administrative system.
  6. Eleven kan med sin procesforståelse selvstændigt håndtere data fra kommunikationssystemer mellem det industrielle anlæg og det administrative system og anvende disse data til energi- og procesoptimering.
  7. Eleven kan, med forståelse for den samlede proces, selvstændigt anvende dataopsamling og bruge disse data til optimering af såvel administrative og produktionstekniske processer.
  8. Eleven kan selvstændigt vælge og anvende egnet programmeringssprog i forbindelse med opsætning af databaser mellem det industrielle anlæg og det administrative system.
  9. Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
  10. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
  11. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  12. Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
  13. Eleven kan rådgive om og designe integrationen mellem det industrielle anlæg og det administrative system til sporbarheds- og dataopsamling og -udveksling.
  14. Eleven kan rådgive om energi- og procesoptimering.
  15. Eleven kan rådgive om og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.

Se den lokale undervisningsplan for modul 4.2 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven kan integrere industrielle procesanlæg med SCADA.
  • Eleven kan vejlede brugeren om anlæggets virkemåde og vedligehold.
  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

Faktaboks - Elektriker

Varighed

Elektriker 1: 4 år
Elektriker 2: 4½ år

Økonomi

SU og lærlingeløn

Adgangskrav

02 i dansk og matematik som eksamenskarakter på minimum 9. klasse niveau

Tilmelding

Download foldere

Moduler på eluddannelsen