fbpx

elektrikeruddannelse

4.3 Robot-elteknik, ekspert

Modulet handler om projektering og innovativ anvendelse af robotteknologi.

En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien

(Video fra en DJH-lærling på vej)

(Video fra en DJH-underviser på vej)


Forudsætninger inden modul 4.3

Du skal have taget et af følgende moduler:

  • Modul 2.2: Styring og regulering af automatiske anlæg
  • Modul 2.3: Kommunikationssystemer på automatiske anlæg

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven kan oprette robotceller i et virtuelt miljø via 3D-software. Derudover kan eleven programmere, downloade og afprøve en robot med et virtuelt program, hvor offline princippet anvendes.
  2. Eleven kan opsætte og integrere kommunikation mellem procesanlægget og robotten.
  3. Eleven kan integrere, programmere og installere robotter i et procesanlæg.
  4. Eleven kan vælge og redegøre for systemkomponenter og softwareenheder til robotters virkemåder.
  5. Eleven kan foretage en risikovurdering og anvende reglerne for sikkerhed på robotter og robotceller, herunder afstand fra robot til sikkerhedshegn, lysgitres reaktionstid samt reglerne for nødstop og nødstopsafbrydning.
  6. Eleven kan optimere et produktionsanlæg i relation til kvalitet, produktionstid samt produktionsudgiften ved hjælp af fleksible robotter.
  7. Eleven kan udarbejde integrerede robotstyringer til energioptimering af produktionsprocesser.
  8. Eleven kan anvende vision-system til kvalitetssikring af robottens og produktionsanlæggets proces.
  9. Eleven har viden om robotteknologiens anvendelsesmuligheder og robotteknologiens fremtidige muligheder.
  10. Eleven kan redegøre for IoT teknologi anvendt på automatiske maskiner
  11. Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
  12. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
  13. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  14. Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
  15. Eleven kan rådgive om og designe, programmere og integrere robotter i procesanlæg.
  16. Eleven kan designe kommunikation mellem procesanlægget og robotten.
  17. Eleven kan rådgive om systemkomponenter og softwareenheder til robotter.
  18. Eleven kan rådgive om integrerede robotstyringer til energioptimering af produktionsprocesser.
  19. Eleven kan rådgive om relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet.

Se den lokale undervisningsplan for modul 4.3 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven kan integrere, programmere og installere robotter i et procesanlæg.
  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

Faktaboks - Elektriker

Varighed

Elektriker 1: 4 år
Elektriker 2: 4½ år

Økonomi

SU og lærlingeløn

Adgangskrav

02 i dansk og matematik som eksamenskarakter på minimum 9. klasse niveau

Tilmelding

Download foldere

Moduler på eluddannelsen