Modulet handler om projektering og innovativ anvendelse af robotteknologi.
En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien
(Video fra en DJH-lærling på vej)
(Video fra en DJH-underviser på vej)
Forudsætninger inden modul 4.3
Du skal have taget et af følgende moduler:
- Modul 2.2: Styring og regulering af automatiske anlæg
- Modul 2.3: Kommunikationssystemer på automatiske anlæg
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven kan oprette robotceller i et virtuelt miljø via 3D-software. Derudover kan eleven programmere, downloade og afprøve en robot med et virtuelt program, hvor offline princippet anvendes.
- Eleven kan opsætte og integrere kommunikation mellem procesanlægget og robotten.
- Eleven kan integrere, programmere og installere robotter i et procesanlæg.
- Eleven kan vælge og redegøre for systemkomponenter og softwareenheder til robotters virkemåder.
- Eleven kan foretage en risikovurdering og anvende reglerne for sikkerhed på robotter og robotceller, herunder afstand fra robot til sikkerhedshegn, lysgitres reaktionstid samt reglerne for nødstop og nødstopsafbrydning.
- Eleven kan optimere et produktionsanlæg i relation til kvalitet, produktionstid samt produktionsudgiften ved hjælp af fleksible robotter.
- Eleven kan udarbejde integrerede robotstyringer til energioptimering af produktionsprocesser.
- Eleven kan anvende vision-system til kvalitetssikring af robottens og produktionsanlæggets proces.
- Eleven har viden om robotteknologiens anvendelsesmuligheder og robotteknologiens fremtidige muligheder.
- Eleven kan redegøre for IoT teknologi anvendt på automatiske maskiner
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
- Eleven kan rådgive om og designe, programmere og integrere robotter i procesanlæg.
- Eleven kan designe kommunikation mellem procesanlægget og robotten.
- Eleven kan rådgive om systemkomponenter og softwareenheder til robotter.
- Eleven kan rådgive om integrerede robotstyringer til energioptimering af produktionsprocesser.
- Eleven kan rådgive om relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet.
Se den lokale undervisningsplan for modul 4.3 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven kan integrere, programmere og installere robotter i et procesanlæg.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.