På modulet lærer du om programmering og installation af bygningsautomatik ved anvendelse af trådløse teknologier, IoT og åbne protokoller, på fx belysnings-, varme- og ventilationsanlæg.. Du lærer blandt andet, hvordan du installerer bygningsautomatik på en energieffektiv måde.
En elektrikerlærling fortæller om intelligent bygningsautomatik og CTS
(Video fra en DJH-lærling på vej)
(Video fra en DJH-underviser på vej)
Forudsætninger inden modul 2.6
Du skal have taget et af følgende moduler:
- Modul 1.3: Systemkomponenter til bygningsautomatik
- Modul 1.4: Intelligente bygningsinstallationer og design af enkle brugerflader
- Modul 1.5: AIA og TV-overvågning
- Modul 1.6: Design og styring af lys
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven kan redegøre for PoE, IoT, trådløse teknologierne og åbne protokoller anvendt ved bygningsautomatik, herunder også forskellen på central- og decentral bygningsautomatik.
- Eleven kan selvstændigt installere, måle, afprøve, fejlfinde, programmere og konfigurere på bygningsautomatik samt teknologisk passende grafiske brugerflader, fx Raspberry Pi.
- Eleven har reguleringsteknisk indsigt og kan indregulere og energioptimere bygningsautomatik.
- Eleven kan selvstændigt opsætte fjernopkobling og foretage Cybersikker fjernovervågning og fjernbetjening samt fejlfinding og om-konfigurering af eksisterende bygningsautomatik.
- Eleven skal gennemføre de mål, som er rettet mod KNX-basisprøven, dog uden at gennemføre selve prøven.
- Eleven har kendskab til dataopsamling og kan anvende de relevante data i henhold til eventuelt gældende lovgivning.
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.dspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer i forhold til valgmodulet.
Se den lokale undervisningsplan for modul 2.6 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven kan programmere og installere bygningsautomatik med grafiske brugerflader i bygninger.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.