fbpx

elektrikeruddannelse

2.10 Elteknik i kølesystemer og varmepumper

Modulet handler om systemforståelse for køleteknisk anlæg med fyldning op til 2,5 kg. og varmepumpesystemer. 

Modul 2.10 - en DJH-lærling fortæller

Modul 2.10 - en DJH-underviser fortæller


Forudsætninger inden modul 2.10

  • Minimum 1 trin-1 modul

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven har forståelse for grundlæggende SI-enheder tryk, temperatur, effekt og energi. Eleven kan anvende disse i forbindelse med de fysiske regler, der gælder for kølemidlets termodynamiske omdannelser samt optimering af anlæg.
  2. Eleven kan redegøre for de systemkomponenter som indgår i et køleanlæg.
  3. Eleven kan selvstændigt idriftsætte et køleanlæg. Herunder tæthedsprøvning, styrkeprøve, evakuering og påfyldning af kølemiddel. Samt udfylde tilhørende idriftsættelsesattest.
  4. Eleven kan indregulere et køleanlæg for at sikre optimal drift, herunder indregulering af termostatisk ekspansionsventil, elektronisk regulator og pressostat.
  5. Eleven kan udføre målinger på køleanlægget, overføre data til en idriftsættelses attest til bestemmelse af køleanlæggets COP-værdi.
  6. Eleven kan udføre lovpligtige eftersyn for køleanlæg med en kølemiddelfyldning mellem 1 kg og 2,5 kg, efter gældende regler og leverandørens anvisninger.
  7. Eleven kan udføre lækagekontrol og kende mulige lækagepunker i køleanlægget.
  8. Eleven har grundlæggende viden om EU's og international klimapolitik, herunder De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer.
  9. Eleven kan redegøre for kølemidlers miljøbelastning. Have grundlæggende kendskab til begrebet globalt opvarmningspotentiale (GWP), anvendelse af fluorholdige drivhusgasser og andre stoffer som kølemidler, indvirkningen af emissioner af fluorholdige drivhusgasser på klimaet (deres GWP's størrelsesorden), relevante bestemmelser i gældende forordning.
  10. Eleven kan udføre fejlfinding på et køleanlæg, samt udføre korrigerende handlinger for at udbedre fejlen.
  11. Eleven kan anvende korrekt, udstyr så som returflaske og tømmestation, i forbindelse med nedlukning og aftapning af kølemiddel fra et kølesystem.
  12. Eleven kan udføre hårdlodning på køleanlæg, på dimensioner op til 13 mm, herunder anvende korrekt tilsatsmateriale, flux og sikkerhedsudstyr.
  13. Eleven kan vejlede om og anvende de bedst egnede energieffektive komponenter til køleanlæg.
  14. Eleven skal gennemføre og bestå prøven, der berettiger til kølebevis – Kategori II F – gas certifikat (op til 2,5 kg)
  15. Eleven kan beskrive varmepumpers grundlæggende fysik og driftsprincipper, herunder varmepumpecyklussens karakteristika og komponenters funktion.
  16. Eleven kan beskrive de forskellige varmepumpe typer, luft/luft, luft/vand samt væske/vand.
  17. Eleven kan beskrive dimensioneringsgrundlaget for jordslanger, herunder kendskab til de geotermiske ressourcer for horisontal udlagte slanger.
  18. Eleven kan beskrive bygningers varmesystem (radiatorer og gulvvarme), herunder drift- og temperaturforhold samt bygningers klimaskærm.
  19. Eleven kan beregne bygningens energibehov til såvel opvarmning og varmt brugsvand.
  20. Eleven kan beskrive miljø, sikkerhed og myndighedskrav, herunder lydkrav og regler for attester.
  21. Eleven kan dimensionere en korrekt elektrisk installation for varmepumpen.
  22. Eleven kan beskrive korrekt indregulering af styrings- og reguleringssystem
  23. Eleven kan vælge og dimensionere komponenter til et typisk anlæg
  24. Eleven skal have kendskab til de komponenter, der indgår i et varmekredsløb, herunder radiatorer og radiatorventiler samt varmtvandsbeholder.
  25. Eleven kan anvende gældende relevant lovgivning, herunder byggelovgivning, autorisationslovgivning, støjlovgivning og jordvarmebekendtgørelsen
  26. Eleven kan rådgive om oplagte energibesparende foranstaltninger i forbindelse med etablering af varmepumper.
  27. Eleven kan vejlede slutbrugeren om varmepumpeinstallationen.
  28. Eleven kan vurdere konsekvenserne af forskellige løsninger med hensyn til miljø, komfort og økonomirentabilitet
  29. Eleven kan vurdere nøjagtigheden af- og de praktiske konsekvenser af forskellige løsningsmetoder.
  30. Eleven kan tilegne sig ny viden inden for området og selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
  31. Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding, energieffektivisering og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
  32. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
  33. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  34. Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.

Se den lokale undervisningsplan for modul 2.10 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

DJH ønsker desuden at:

  • Lærlingen kan grundlæggende matematik, herunder formelregning + de fire regnearter.
  • Lærlingen har grundlæggende forståelse for effekt og energi, og kender til forskellen på samme.
  • Lærlingen har forståelse for projektplanlægning ex. GanttProject.
  • Lærlingen arbejder i henhold til el-sikkerhedsloven.
  • Lærlingen arbejder i henhold til arbejdsmiljøloven, herunder regler om personlige værnemidler.

 

Faktaboks - Elektriker

Varighed

Elektriker 1: 4 år
Elektriker 2: 4½ år

Økonomi

SU og lærlingeløn

Adgangskrav

02 i dansk og matematik som eksamenskarakter på minimum 9. klasse niveau

Tilmelding

Download foldere

Moduler på eluddannelsen