Modul 4.5 handler om opbygning og indretning af økonomi- og energieffektive bygninger ved brug af energiteknologi og miljørigtige løsninger.
En elektrikerlærling fortæller om vedvarende energi
(Video fra en DJH-lærling på vej)
(Video fra en DJH-underviser på vej)
Forudsætninger inden modul 4.5
- Minimum 1 trin-2 modul
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven kan anvende, kombinere og vurdere problemstillinger om energi- og miljøpolitik og -teknologi lokalt, nationalt og globalt.
- Eleven kan redegøre for og formidle udviklingstendenser inden for energiløsninger ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller.
- Eleven kan projektere, installere, montere, programmere og energioptimere på eksisterende anlæg og installationer, herunder kunne vejlede slutbrugeren om drift og vedligehold.
- Eleven kan identificere og opstille besparelsespotentialer på eksisterende energi-anlæg og installationer i boliger og andre bygninger.
- Eleven kan anvende energitekniske beregninger og værktøjer i forbindelse med energioptimering, herunder kunne udarbejde en bygnings energiramme.
- Eleven kan vurdere alternative energikilder som mulighed for at ændre eller supplere den eksisterende energiforsyning.
- Eleven kan redegøre for hvorledes CTS og BMS indgår i bygningers samlede overvågning og styring/regulering.
- Eleven kan redegøre for de nyeste teknologier, metoder og produkter inden for energiteknologi.
- Eleven har viden om lagring af energi.
- Eleven kan installere og programmere på energitekniske installationer og anlæg ud fra dokumentation og brugerønsker.
- Eleven kan foretage el-teknisk tilslutning og indregulering af varmepumper, solceller og husstandsvindmøller.
- Eleven kan vejlede kunden om valg af anlægstype i forhold til økonomi, tilbagebetalingstid, levetid og miljøpåvirkning.
- Eleven har kendskab til projektering og udførelse af klima- og energianlæg.
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
- Eleven kan udfærdige energitekniske beregninger og værktøjer i forbindelse med energioptimering, herunder kunne udarbejde en bygnings energiramme.
- Eleven kan rådgive om alternative energikilder som mulighed for at ændre eller supplere den eksisterende energiforsyning.
- Eleven kan rådgive om hvorledes CTS og BMS indgår i bygningers samlede energiforbrug og overvågning af dette.
- Eleven kan rådgive om de nyeste teknologier og produkter inden for energiteknologi.
- Eleven kan rådgive om opbygning og funktion af klima- og energianlæg.
- Eleven kan rådgive kunden om valg af anlægstype i forhold til økonomi, tilbagebetalingstid, levetid og miljøpåvirkning.
- Eleven kan redegøre for projektering og udførelse af klima- og energianlæg.
Se den lokale undervisningsplan for modul 4.5 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven kan installere, montere, programmere og energioptimere på eksisterende anlæg og installationer.
- Eleven kan installere og programmere på energitekniske installationer og anlæg ud fra dokumentation og brugerønsker.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.
DJH ønsker desuden at:
- Lærlingen har kendskab til FNs Verdensmål.