fbpx

elektrikeruddannelse

4.5 Energieffektivisering af bygningers energi og el-anlæg

Modul 4.5 handler om opbygning og indretning af økonomi- og energieffektive bygninger ved brug af energiteknologi og miljørigtige løsninger.

En elektrikerlærling fortæller om vedvarende energi

(Video fra en DJH-lærling på vej)

(Video fra en DJH-underviser på vej)


Forudsætninger inden modul 4.5

  • Minimum 1 trin-2 modul

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven kan anvende, kombinere og vurdere problemstillinger om energi- og miljøpolitik og -teknologi lokalt, nationalt og globalt.
  2. Eleven kan redegøre for og formidle udviklingstendenser inden for energiløsninger ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller.
  3. Eleven kan projektere, installere, montere, programmere og energioptimere på eksisterende anlæg og installationer, herunder kunne vejlede slutbrugeren om drift og vedligehold.
  4. Eleven kan identificere og opstille besparelsespotentialer på eksisterende energi-anlæg og installationer i boliger og andre bygninger.
  5. Eleven kan anvende energitekniske beregninger og værktøjer i forbindelse med energioptimering, herunder kunne udarbejde en bygnings energiramme.
  6. Eleven kan vurdere alternative energikilder som mulighed for at ændre eller supplere den eksisterende energiforsyning.
  7. Eleven kan redegøre for hvorledes CTS og BMS indgår i bygningers samlede overvågning og styring/regulering.
  8. Eleven kan redegøre for de nyeste teknologier, metoder og produkter inden for energiteknologi.
  9. Eleven har viden om lagring af energi.
  10. Eleven kan installere og programmere på energitekniske installationer og anlæg ud fra dokumentation og brugerønsker.
  11. Eleven kan foretage el-teknisk tilslutning og indregulering af varmepumper, solceller og husstandsvindmøller.
  12. Eleven kan vejlede kunden om valg af anlægstype i forhold til økonomi, tilbagebetalingstid, levetid og miljøpåvirkning.
  13. Eleven har kendskab til projektering og udførelse af klima- og energianlæg.
  14. Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
  15. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
  16. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  17. Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
  18. Eleven kan udfærdige energitekniske beregninger og værktøjer i forbindelse med energioptimering, herunder kunne udarbejde en bygnings energiramme.
  19. Eleven kan rådgive om alternative energikilder som mulighed for at ændre eller supplere den eksisterende energiforsyning.
  20. Eleven kan rådgive om hvorledes CTS og BMS indgår i bygningers samlede energiforbrug og overvågning af dette.
  21. Eleven kan rådgive om de nyeste teknologier og produkter inden for energiteknologi.
  22. Eleven kan rådgive om opbygning og funktion af klima- og energianlæg.
  23. Eleven kan rådgive kunden om valg af anlægstype i forhold til økonomi, tilbagebetalingstid, levetid og miljøpåvirkning.
  24. Eleven kan redegøre for projektering og udførelse af klima- og energianlæg.

Se den lokale undervisningsplan for modul 4.5 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven kan installere, montere, programmere og energioptimere på eksisterende anlæg og installationer.
  • Eleven kan installere og programmere på energitekniske installationer og anlæg ud fra dokumentation og brugerønsker.
  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

DJH ønsker desuden at:

  • Lærlingen har kendskab til FNs Verdensmål.