fbpx

grundforlob paa djh

Studie- og ordensregler

Ordensregler

På DJH betragter vi skolen og skolehjemmet som én enhed. Studie- og ordensreglerne er derfor gældende for både skolen og skolehjemmet. Som enhed arbejder skolens og skolehjemmets personale tæt sammen for at sikre den bedste uddannelse, trivsel og nødvendige støtte.

1. Den gode adfærd og et godt samvær 

Vi er alle med til at forme DJH som en skole og et hjem, hvor alle kan føle sig velkomne, respekterede og støttede i deres daglige liv og uddannelse. Derfor forventer vi god adfærd og godt samvær

1.1. Skab et fællesskab, hvor alle føler sig trygge og velkomne

  • Vi forventer, at du som elev på DJH bidrager til et fællesskab og en hverdag, hvor alle føler sig trygge og velkomne. Tænk over, hvordan du taler til og om andre på skolen. Respektér, at andre kan have forskellige grænser for, hvad der er sjovt og kammeratligt. Hold altid en respektfuld tone og attitude

1.2. Deltag aktivt og velforberedt i undervisningen 

  • Vi forventer, at du som elev deltager i undervisningen, møder velforberedt op, og at du kommer til tiden og forpligtiger dig til at være med til at skabe et undervisnings- og skolemiljø, der giver dig både læring og minder for livet

1.3. Opfør dig ansvarligt og respektfuld over for alle 

  • Vi forventer, at du som elev opfører dig ansvarligt og respektfuldt over for medelever, personalet og vores fælles omgivelser

1.4. Vold, trusler eller mobning tolereres ikke 

  • DJH tolerer ikke vold, trusler om vold, mobning eller anden chikane - læs skolens antimobbestrategi for yderligere information via dette link.

 2. En hverdag med respekt for alle 

Følgende retningslinjer udgør fundamentet for en god dagligdag, hvor alle kan trives og udvikle sig

2.1. Vis hensyn og respekt

  • Vi forventer, at du som elev viser hensyn og respekt over for dine medelever og skolens medarbejdere 

2.2. Skab et inkluderende miljø

  • Vi forventer, at du som elev skaber et inkluderende miljø ved at acceptere og værdsætte forskelligheder. Lyt til andres synspunkter og samarbejd for at opbygge et fællesskab, hvor vi sammen kan trives og opleve gensidig støtte 

2.3. Overhold skolens anvisninger og tidspunkter 

  • Vi forventer, at du som elev følger skolens anvisninger og tidspunkter herunder måltider, mødetider og regler for ro og stilhed, især om natten 

2.4. Deltag i rengøring og vedligehold 

  • Vi forventer, at du som elev deltager aktivt i rengøring og vedligeholdelse af dit værelse og skolens fællesområder for at sikre et sundt og godt miljø

2.5. Respektér privatliv og ejendele 

  • Vi forventer, at du ikke går ind på andres værelser eller bruger andres ejendele uden tilladelse, samt at du beskytter og vedligeholder fælles ting og faciliteter på skolen 

2.6. Håndtering af værktøj og knivloven 

  • Vi forventer, at du er opmærksom på brugen af værktøj. Det vil sige, at værktøj og redskaber, der går under loven om knive og blankvåben skal håndteres efter knivloven, lov nr. 376 af 27/4 2016. 

3. Tyveri og hærværk 

3.1. Samfundets almindelige regler om tyveri og hærværk gælder også på skolen

3.2. På DJH opfatter vi det som tyveri eller hærværk, hvis du ændrer medelevers arbejdsstande eller tager noget derfra

3.3. Snyd med betaling eller brug af andres studiekort til køb på skolen opfattes som tyveri og dokumentfalsk

4. Alkohol

På DJH arbejder vi med en god alkoholkultur efter skoletid. Det betyder:

4.1. Du skal respektere, at alle har retten til at vælge alkohol fra 

4.2. Du må indtage alkohol med måde og ansvarlighed i skolens café efter skoletid, hvis du er over 18 år

4.3. GF1-elever må ikke drikke alkohol på skolens område eller være berusede 

4.4. Du må ikke være synligt beruset på skolens område 

4.5. Du må ikke indtage stærk spiritus på skolens område 

4.6. Det er aldrig tilladt at medbringe alkohol eller færdes i værksteder påvirket af alkohol 

4.7. Af sikkerhedsmæssige årsager kan vi anmode om alkoholtest, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket

  • Ved manglende samarbejde kan du bortvises

4.8. På studieture eller ture ud af huset gælder ovenstående regler ligeledes

5. Rygning 

5.1 Det er forbudt at ryge i skoletiden 8.00-16.00

  • Det er ikke tilladt for skolens ansatte, elever, gæster og kursister at ryge i skoletiden 8.00-16.00, hvilket er et lovkrav, der gælder for alle ungdomsuddannelser. Forbuddet gælder alle nikotin- og tobaksprodukter som for eksempel: Cigaretter, E-cigaretter, tyggetobak, snus, nikotinposer, opvarmet tobak og lignende

5.2 Efter kl. 16.00 er det tilladt at ryge i rygezonerne ved skolehjemmet

6. Euforiserende stoffer og våben 

På DJH prioriterer vi sikkerheden og trivslen for alle vores elever. Der er forbud mod rusmidler på skolen og skolehjemmet, og derfor vil vi træffe de nødvendige foranstaltninger

6.1. Det er ikke tilladt at opbevare eller være påvirket af euforiserende stoffer eller være i besiddelse af remedier til dette

  • Ved begrundet mistanke om indtagelse eller besiddelse af euforiserende stoffer, handles der på dette, og der kan forlanges en test

6.2. Det er forbudt at have våben eller våbenlignende genstande på skolehjemmets område

  • For elever under uddannelse, hvor man bruger kniv eller lign. på værkstedet, skal disse efter undervisning opbevares i en aflåst værktøjskasse

7. Test og kontrol 

7.1. Brug af hunde i skole og skolehjem anvendes præventivt og ved formodet mistanke

  • Hvis der er formodet mistanke om opbevaring af ulovlige stoffer eller remedier på værelserne eller på skolens område generelt, kan vi bruge hunde til at hjælpe med at afdække dette

7.2. Anmodning om frivillig test 

  • Hvis der er begrundet formodning om, at en elev er påvirket af euforiserende stoffer eller alkohol, kan vi anmode om frivillig test. Er eleven under 18 år, kontaktes forældre vedr. accept

8. Lyd og billedoptagelser samt brugen af mobiltelefon

8.1. Du må ikke bruge mobiltelefon i undervisningstiden, med mindre at det er godkendt af din underviser

8.2. Du må ikke bruge mobiltelefon eller anden enhed til at fotografere eller optage andre uden deres samtykke, hverken på skolen eller skolehjemmet

9. Værelser, lokaler og fællesarealer 

9.1 Du skal respektere dine værelseskammeraters privatliv og personlige ejendele. Gå ikke ind på andres værelser uden tilladelse

9.2. Du skal holde dit værelse rent og ryddeligt 

9.3. Du må ikke udlåne dit værelseskort til andre på skolen 

9.4. Der skal være ro kl. 23 

9.5. Du skal respektere andres tid og plads i fællesområderne. Musik og støj skal holdes på et rimeligt niveau

9.6. Du skal rydde op efter dig selv, uanset om det er i kantinen, cafeen, fitnessrummet eller andre lokaler

Studieregler på DJH

10. Studieaktivitet 

10.1. Du skal være studieaktiv

  • Det betyder, at du overholder mødepligt, ringetider, bidrager aktivt og positivt i undervisning og afleverer opgaver til tiden
  • Kravet om aktiv deltagelse gælder både undervisning med fysisk fremmøde, ekskursioner, virtuel undervisning m.m. 

11. Fravær

11.1. Du har mødepligt til undervisning og skal derfor møde op til al undervisning. Der føres protokol over fravær

11.2. Du skal ved sygdom give skolen besked inden kl. 8.00 i Studie+. Du skal selv orientere din oplæringsvirksomhed

11.3. Hvis dit fravær vurderes at påvirke dit samlede udbytte af skoleopholdet, kan du blive pålagt at gentage hele eller dele af skoleforløbet.

11.4. Den enkelte underviser vurderer i forbindelse med fravær og sanktioner, hvorvidt det giver mening, at du deltager i StudieCafé med henblik på at indhente det forsømte

12. Fraværssanktioner på grundforløb

12.1. Ved 24 lektioners fravær indkaldes du til bekymringssamtale, hvor din oplæringsvirksomhed orienteres via brev. Er du under 18 år, orienteres dine forældre ligeledes. 

  • Der foretages en individuel vurdering af, hvorvidt det giver mening, at du deltager i studiecafé med henblik på at indhente det forsømte

12.2. Ved 48 lektioners fravær indkaldes du sammen uddannelsesleder/studievejleder og din oplæringsvirksomhed til advarselssamtale. Er du under 18 år, indkaldes forældre/værge altid 

  • Der foretages en individuel vurdering af, hvorvidt det giver mening, at du deltager i StudieCafé med henblik på at indhente det forsømte

12.3. Ved 72 lektioners fravær indkaldes du sammen uddannelsesleder/studievejleder og din oplæringsvirksomhed til udmeldelsessamtale. Er du under 18 år, indkaldes forældre/værge altid

13. Fraværssanktioner ud fra forløbets varighed på hovedforløb

13.1. Ved alt fravær på hovedforløb vil din oplæringsvirksomhed blive inddraget

13.2. Forsømmelsesbreve kan sendes ved nedenstående lektionstal 

  Forløbets varighed i uger      
  20 11 10 7 6 4
 Sanktions-niveau 1 24 lektioner 16 lektioner 16 lektioner 8 lektioner  8 lektioner 8 lektioner
 Sanktions-niveau 2 48 lektioner 32  lektioner 32 lektioner 16 lektioner 16 lektioner 16 lektioner
 Sanktions-niveau 3 72 lektioner Individuel vurdering     

 

14. Eksamen og prøver

14.1. Hvis du kommer for sent til en skriftlig prøve, betragtes du som udeblevet, og du har ikke krav på at deltage i prøven

14.2. Hvis du kommer for sent til en mundtlig prøve, har du ikke krav på at deltage

14.3. Hvis du uforskyldt forhindres i at møde til eksamen, kan skolens ledelse vurdere, at dette sidestilles med sygdom

14.4. Hvis du forlader prøvelokalet uden tilladelse og uden ledsagelse af en eksamensvagt, har du afbrudt eksamen. Eksamen kan ikke genoptages i denne eksamenstermin

14.5. Forsøg på at snyde, herunder hjælpe andre eksaminander eller benytte ikke tilladte hjælpemidler, vil medføre øjeblikkelig bortvisning. Det samme gælder støjende og generende adfærd under eksamen, samt hvis du ikke retter dig efter eksamensvagtens anvisninger

14.6. Opdages det senere, at en besvarelse af en prøve ikke er udarbejdet af dig, at væsentlige dele er afskrift eller kopi, at du har skaffet sig hjælp til en opgave eller har benyttet ikke-tilladte hjælpemidler, bortvises du ligeledes, og en evt. afgivet karakter bortfalder

14.7. Bortvisningen gælder for det pågældende fag i resten af eksamensperioden. Det vil sige, at du ikke bliver færdiguddannet til forventet tid

14.8. Hvis du er bortvist fra en prøve, kan du kun gå op til ny eksamen, hvis skolens ledelse tillader dette, men tidligst ved førstkommende eksamenstermin

14.9. Eksamensreglement EUD Link

14.10. Eksamensreglement EUX Link

15. Klagegang 

Alle klager der tilgår Den Jyske Håndværkerskole bliver behandlet med stor ansvarlighed. Klager bør så vidt muligt undgås, og ethvert optræk til en klage tages alvorligt.

Proceduren er som følger:

15.1. Din begrundede skriftlige klage sendes til Den Jyske Håndværkerskole, Ellemosevej 25, 8370 Hadsten eller djh@djhhadsten.dk

15.2. Klagen journaliseres

15.3. Kvittering for modtagelse af klagen sendes til dig inden fem hverdage

15.4. Direktøren og relevant leder inddrages i behandling af klagen

15.5. Skriftlig afgørelse sendes til dig hurtigst muligt

Sanktioner

Skolen og skolehjemmet samarbejder om at udarbejde og gennemføre sanktioner. Hvis du overtræder DJH’s studie- og ordensregler kan det medføre forskellige sanktioner. Sanktionerne svarer til graden af overtrædelse. En sanktion i skolehjemmet kan også påvirke advarsler i skolen, og omvendt. Overtræder du DJH’s studie- og ordensregler, vil din oplæringsvirksomhed altid blive inddraget. Er du under 18 år, vil dine forældre/værger ligeledes blive inddraget. 

Sanktionerne er inddelt i tre niveauer:

  1. Bekymringssamtale
    • Bekymringssamtale afholdes med underviser, som informerer studievejlederen. Oplæringsvirksomheden orienteres via et orienteringsbrev. For elever under 18 år orienteres dine forældre/værger ligeledes
  2. Advarselssamtale
    • Advarselssamtalen afholdes med underviser, uddannelsesleder/studievejleder og oplæringsvirksomhed. For elever under 18 år deltager forældre/værger ligeledes
  3. Udmeldelsessamtale
    • Udmeldelsessamtalen afholdes med kontaktlærer, uddannelsesleder/studievejleder og oplæringsvirksomhed. For elever under 18 år deltager forældre/værger ligeledes

Jf. erhvervsuddannelsesbekendtgørelsen §78 kan særligt grove overtrædelser sanktioneres uden forudgående varsel, når skolen vurderer, dette tjener til opretholdelsen af et trygt miljø for alle


Politik for ligestilling

Formål
Formålet med ligestillingspolitikken er at sætte ligestilling mellem kvinder og mænd på dagsordenen, således at ligestilling i bestyrelsen og ledelsen på Den Jyske Håndværkerskole fremmes.

Mål
Det er Den Jyske Håndværkerskoles overordnede mål at have en lige fordeling af mænd og kvinder i ledelsen og bestyrelsen.

Bestyrelsen skal så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af mænd og kvinder. Målet for Den Jyske Håndværkerskoles bestyrelse er, at der skal være mindst 1/3 medlemmer af hvert køn.

Det tilstræbes at ledelsen på Den Jyske Håndværkerskole har en ligelig fordeling af kønnene. Målet for Den Jyske Håndværkerskoles ledelse er, at der skal være mindst 1/3 af hvert køn.

Strategi

Bestyrelsen
De udpegende organisationer vil, ved udpegning af nye medlemmer blive orienteret om ønsket om ligelig repræsentation af kønnene i bestyrelsen.

Ledelsen
Ved ansættelse af en lederstilling vil der være fokus på lige fordeling af kønnene. Den Jyske Håndværkerskole vil til enhver tid ansætte ledere under den præmis, at den bedst egnede kandidat altid ansættes uanset køn.

Politik for snerydning og glatførebekæmpelse

For at alle kan færdes sikkert på Den Jyske Håndværkerskole, er det vigtigt at snerydningen og glatførebekæmpelsen sker i rette tid og hvor det er mest hensigtsmæssigt.

Selvom det er en 24-timers skole skal der påregnes glat føre udenfor skolens officielle åbningstid. Der henstilles til, at man tager nødvendige forholdsregler, fx passende fodtøj, og altid vurderer føret/underlaget ved færdsel på skolens område.

Skolens snerydning/glatførebekæmpelse vil foregå efter følgende retningslinjer:

  • Kl. 7.00 starter snerydningen.
  • I særligt alvorlige tilfælde vil snerydningen starte kl. 6.00.
  • Kl. 7.00 starter saltningen.
  • Kl. 7.30 vil hovedfærdselsårene være ryddet og saltet.
  • I løbet af dagen vil der blive ryddet sne og saltet efter behov.
  • Kun i særligt alvorlige tilfælde vil der blive ryddet sne/saltet efter skolens officielle åbningstid.
  • Vejrsituationen bliver vurderet enkeltvis.
  • Snerydningen og glatførebekæmpelsen vil altid ske under hensyntagen til personalets sikkerhed ved udførelsen af opgaven.