På DJH betragter vi skolen og skolehjemmet som én enhed. Studie- og ordensreglerne er derfor gældende for både skolen og skolehjemmet. Som enhed arbejder skolens og skolehjemmets personale tæt sammen for at sikre den bedste uddannelse, trivsel og nødvendige støtte.
Vi er alle med til at forme DJH som en skole og et hjem, hvor alle kan føle sig velkomne, respekterede og støttede i deres daglige liv og uddannelse. Derfor forventer vi god adfærd og godt samvær
1.1. Skab et fællesskab, hvor alle føler sig trygge og velkomne
1.2. Deltag aktivt og velforberedt i undervisningen
1.3. Opfør dig ansvarligt og respektfuld over for alle
1.4. Vold, trusler eller mobning tolereres ikke
Følgende retningslinjer udgør fundamentet for en god dagligdag, hvor alle kan trives og udvikle sig
2.1. Vis hensyn og respekt
2.2. Skab et inkluderende miljø
2.3. Overhold skolens anvisninger og tidspunkter
2.4. Deltag i rengøring og vedligehold
2.5. Respektér privatliv og ejendele
2.6. Håndtering af værktøj og knivloven
3.1. Samfundets almindelige regler om tyveri og hærværk gælder også på skolen
3.2. På DJH opfatter vi det som tyveri eller hærværk, hvis du ændrer medelevers arbejdsstande eller tager noget derfra
3.3. Snyd med betaling eller brug af andres studiekort til køb på skolen opfattes som tyveri og dokumentfalsk
På DJH arbejder vi med en god alkoholkultur efter skoletid. Det betyder:
4.1. Du skal respektere, at alle har retten til at vælge alkohol fra
4.2. Du må indtage alkohol med måde og ansvarlighed i skolens café efter skoletid, hvis du er over 18 år
4.3. GF1-elever må ikke drikke alkohol på skolens område eller være berusede
4.4. Du må ikke være synligt beruset på skolens område
4.5. Du må ikke indtage stærk spiritus på skolens område
4.6. Det er aldrig tilladt at medbringe alkohol eller færdes i værksteder påvirket af alkohol
4.7. Af sikkerhedsmæssige årsager kan vi anmode om alkoholtest, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket
4.8. På studieture eller ture ud af huset gælder ovenstående regler ligeledes
5.1 Det er forbudt at ryge i skoletiden 8.00-16.00
5.2 Efter kl. 16.00 er det tilladt at ryge i rygezonerne ved skolehjemmet
På DJH prioriterer vi sikkerheden og trivslen for alle vores elever. Der er forbud mod rusmidler på skolen og skolehjemmet, og derfor vil vi træffe de nødvendige foranstaltninger
6.1. Det er ikke tilladt at opbevare eller være påvirket af euforiserende stoffer eller være i besiddelse af remedier til dette
6.2. Det er forbudt at have våben eller våbenlignende genstande på skolehjemmets område
7.1. Brug af hunde i skole og skolehjem anvendes præventivt og ved formodet mistanke
7.2. Anmodning om frivillig test
8.1. Du må ikke bruge mobiltelefon i undervisningstiden, med mindre at det er godkendt af din underviser
8.2. Du må ikke bruge mobiltelefon eller anden enhed til at fotografere eller optage andre uden deres samtykke, hverken på skolen eller skolehjemmet
9.1 Du skal respektere dine værelseskammeraters privatliv og personlige ejendele. Gå ikke ind på andres værelser uden tilladelse
9.2. Du skal holde dit værelse rent og ryddeligt
9.3. Du må ikke udlåne dit værelseskort til andre på skolen
9.4. Der skal være ro kl. 23
9.5. Du skal respektere andres tid og plads i fællesområderne. Musik og støj skal holdes på et rimeligt niveau
9.6. Du skal rydde op efter dig selv, uanset om det er i kantinen, cafeen, fitnessrummet eller andre lokaler
10.1. Du skal være studieaktiv
11.1. Du har mødepligt til undervisning og skal derfor møde op til al undervisning. Der føres protokol over fravær
11.2. Du skal ved sygdom give skolen besked inden kl. 8.00 i Studie+. Du skal selv orientere din oplæringsvirksomhed
11.3. Hvis dit fravær vurderes at påvirke dit samlede udbytte af skoleopholdet, kan du blive pålagt at gentage hele eller dele af skoleforløbet.
11.4. Den enkelte underviser vurderer i forbindelse med fravær og sanktioner, hvorvidt det giver mening, at du deltager i StudieCafé med henblik på at indhente det forsømte
12.1. Ved 24 lektioners fravær indkaldes du til bekymringssamtale, hvor din oplæringsvirksomhed orienteres via brev. Er du under 18 år, orienteres dine forældre ligeledes.
12.2. Ved 48 lektioners fravær indkaldes du sammen uddannelsesleder/studievejleder og din oplæringsvirksomhed til advarselssamtale. Er du under 18 år, indkaldes forældre/værge altid
12.3. Ved 72 lektioners fravær indkaldes du sammen uddannelsesleder/studievejleder og din oplæringsvirksomhed til udmeldelsessamtale. Er du under 18 år, indkaldes forældre/værge altid
13.1. Ved alt fravær på hovedforløb vil din oplæringsvirksomhed blive inddraget
13.2. Forsømmelsesbreve kan sendes ved nedenstående lektionstal
Forløbets varighed i uger | ||||||
20 | 11 | 10 | 7 | 6 | 4 | |
Sanktions-niveau 1 | 24 lektioner | 16 lektioner | 16 lektioner | 8 lektioner | 8 lektioner | 8 lektioner |
Sanktions-niveau 2 | 48 lektioner | 32 lektioner | 32 lektioner | 16 lektioner | 16 lektioner | 16 lektioner |
Sanktions-niveau 3 | 72 lektioner | Individuel vurdering |
14.1. Hvis du kommer for sent til en skriftlig prøve, betragtes du som udeblevet, og du har ikke krav på at deltage i prøven
14.2. Hvis du kommer for sent til en mundtlig prøve, har du ikke krav på at deltage
14.3. Hvis du uforskyldt forhindres i at møde til eksamen, kan skolens ledelse vurdere, at dette sidestilles med sygdom
14.4. Hvis du forlader prøvelokalet uden tilladelse og uden ledsagelse af en eksamensvagt, har du afbrudt eksamen. Eksamen kan ikke genoptages i denne eksamenstermin
14.5. Forsøg på at snyde, herunder hjælpe andre eksaminander eller benytte ikke tilladte hjælpemidler, vil medføre øjeblikkelig bortvisning. Det samme gælder støjende og generende adfærd under eksamen, samt hvis du ikke retter dig efter eksamensvagtens anvisninger
14.6. Opdages det senere, at en besvarelse af en prøve ikke er udarbejdet af dig, at væsentlige dele er afskrift eller kopi, at du har skaffet sig hjælp til en opgave eller har benyttet ikke-tilladte hjælpemidler, bortvises du ligeledes, og en evt. afgivet karakter bortfalder
14.7. Bortvisningen gælder for det pågældende fag i resten af eksamensperioden. Det vil sige, at du ikke bliver færdiguddannet til forventet tid
14.8. Hvis du er bortvist fra en prøve, kan du kun gå op til ny eksamen, hvis skolens ledelse tillader dette, men tidligst ved førstkommende eksamenstermin
14.9. Eksamensreglement EUD Link
14.10. Eksamensreglement EUX Link
Alle klager der tilgår Den Jyske Håndværkerskole bliver behandlet med stor ansvarlighed. Klager bør så vidt muligt undgås, og ethvert optræk til en klage tages alvorligt.
Proceduren er som følger:
15.1. Din begrundede skriftlige klage sendes til Den Jyske Håndværkerskole, Ellemosevej 25, 8370 Hadsten eller djh@djhhadsten.dk
15.2. Klagen journaliseres
15.3. Kvittering for modtagelse af klagen sendes til dig inden fem hverdage
15.4. Direktøren og relevant leder inddrages i behandling af klagen
15.5. Skriftlig afgørelse sendes til dig hurtigst muligt
Skolen og skolehjemmet samarbejder om at udarbejde og gennemføre sanktioner. Hvis du overtræder DJH’s studie- og ordensregler kan det medføre forskellige sanktioner. Sanktionerne svarer til graden af overtrædelse. En sanktion i skolehjemmet kan også påvirke advarsler i skolen, og omvendt. Overtræder du DJH’s studie- og ordensregler, vil din oplæringsvirksomhed altid blive inddraget. Er du under 18 år, vil dine forældre/værger ligeledes blive inddraget.
Jf. erhvervsuddannelsesbekendtgørelsen §78 kan særligt grove overtrædelser sanktioneres uden forudgående varsel, når skolen vurderer, dette tjener til opretholdelsen af et trygt miljø for alle
Formål
Formålet med ligestillingspolitikken er at sætte ligestilling mellem kvinder og mænd på dagsordenen, således at ligestilling i bestyrelsen og ledelsen på Den Jyske Håndværkerskole fremmes.
Mål
Det er Den Jyske Håndværkerskoles overordnede mål at have en lige fordeling af mænd og kvinder i ledelsen og bestyrelsen.
Bestyrelsen skal så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af mænd og kvinder. Målet for Den Jyske Håndværkerskoles bestyrelse er, at der skal være mindst 1/3 medlemmer af hvert køn.
Det tilstræbes at ledelsen på Den Jyske Håndværkerskole har en ligelig fordeling af kønnene. Målet for Den Jyske Håndværkerskoles ledelse er, at der skal være mindst 1/3 af hvert køn.
Strategi
Bestyrelsen
De udpegende organisationer vil, ved udpegning af nye medlemmer blive orienteret om ønsket om ligelig repræsentation af kønnene i bestyrelsen.
Ledelsen
Ved ansættelse af en lederstilling vil der være fokus på lige fordeling af kønnene. Den Jyske Håndværkerskole vil til enhver tid ansætte ledere under den præmis, at den bedst egnede kandidat altid ansættes uanset køn.
For at alle kan færdes sikkert på Den Jyske Håndværkerskole, er det vigtigt at snerydningen og glatførebekæmpelsen sker i rette tid og hvor det er mest hensigtsmæssigt.
Selvom det er en 24-timers skole skal der påregnes glat føre udenfor skolens officielle åbningstid. Der henstilles til, at man tager nødvendige forholdsregler, fx passende fodtøj, og altid vurderer føret/underlaget ved færdsel på skolens område.
Skolens snerydning/glatførebekæmpelse vil foregå efter følgende retningslinjer: