Vil du gerne have kendskab til de mest gængse processer i fødevare- og proces- og energisektoren? Modulet 2.5 tager udgangspunkt i industrien med styrings- og reguleringsteknik, proceskendskab og kemi som de mest markante fag.
På modulet kommer du til at arbejde indgående med de ovennævnte processer samt arbejde praktisk på anlæg svarende til de, der anvendes i ovennævnte industrier.
En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien
Modul 2.5 - en DJH-lærling fortæller
Modul 2.5 - en DJH-underviser fortæller
Forudsætninger inden modul 2.5
- Modul 1.2: Automatiske anlæg på maskiner
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven har kendskab til sikkerheden i en Industriel produktionsproces.
- Eleven kan foretage korrekt valg af El-komponenter og udstyr, i forhold til de hygiejniske og kemiske processer, samt tilhørende korrekt værkstøjsvalg og håndtering af disse.
- Eleven kan foretage korrekt vurdering af elinstallations metoder på automatiske anlæg, i forhold til en given produktionsform/ -proces og branche.
- Eleven har viden om risiko og sikkerhedsprocesser anvendt ved servicering og programmering af automatisk rengøring i procesanlæg
- Eleven har en kemisk forståelse for anlæggets processer og kan anvende flow og procesdiagrammer ved servicering af automatiske anlæg.
- Eleven kan energioptimere et procesanlæg ud fra viden om energiforbrug, tryktab, pumpeflow, varmetab og mekanisk arbejde.
- Eleven kan anvende producentanvisninger for elektrisk materiel til drift og vedligehold for et procesanlæg.
- Eleven har viden om opsamling, håndtering og analyse af procesdata, anvendt ved udfærdigelse af drift og vedligeholdelsesplaner.
- Eleven kan udføre registreringer af vedligeholdelsesomkostninger og udføre beregninger for levetid for optimal udnyttelse af anlægget i forhold til fejltyper og nedbrud.
- Eleven har en grundlæggende viden om produktionsoptimering i forhold til at kunne forenkle og effektivisere programmering og styring af den automatiserede proces.
- Eleven kan selvstændigt anvende IT-projektværktøjer til at optimere kvaliteten af det leverede arbejde.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende IT til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer i forhold til valgmodulet.
Se den lokale undervisningsplan for modul 2.5 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven har erfaring med optimering, sikkerhed og produktionsprocesser anvendt ved styring, regulering og programmering af automatiske anlæg.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.
DJH ønsker desuden at:
- Lærlingen kan vejlede brugeren om anlæggets brug og vedligehold