fbpx

elektrikeruddannelse

4.4 Integration og energieffektivisering af Building Management Systemer

Modulet handler om Integration og design af Building Management Systemer (BMS).

En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien

Modul 4.4 - en DJH-lærling fortæller

Modul 4.4 - en DJH underviser fortæller


Forudsætninger inden modul 4.4

Som lærling skal du som minimum have taget et af følgende moduler

  • Modul 2.4: Indeklima med CTS og HVAC
  • Modul 2.6: Bygningsautomatik og design af enkle brugerflader

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven kan selvstændigt designe, installere, afprøve, programmere og konfigurere på netværk til integration af IBI-systemer, CTS-anlæg og BMS.
  2. Eleven kan programmere kommunikationsgrænsefladen imellem et IBI/CTS- system og et BMS.
  3. Eleven kan med sin viden om programmeringsprotokoller selvstændigt vælge og anvende egnet programmeringssprog i forbindelse med opsætning af databaser, grafiske brugerflader samt web-server, til præsentation af data fra IBI- og CTS-anlæg.
  4. Eleven kan selvstændigt håndtere og analysere data fra BMS-systemet, der integrerer IBI- og CTS- systemer.
  5. Eleven kan selvstændigt oprette og anvende dataopsamling og databehandling, til brug for dokumentation af energiforbrug samt til iværksættelse af energiforbedringstiltag.
  6. Eleven kan, ved hjælp af BMS, servicere og optimere på IBI- og CTS-anlæg og udarbejde forslag til optimering og forebyggende vedligehold.
  7. Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
  8. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
  9. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  10. Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
  11. Eleven kan rådgive om kommunikationsgrænsefladen imellem et IBI/CTS- system og BMS (Building Management System).
  12. Eleven kan med sin viden om programmeringsprotokoller rådgive om egnet programmeringssprog i forbindelse med opsætning af databaser, grafiske brugerflader samt web-server, til præsentation af data fra IBI- og CTS-anlæg.
  13. Eleven kan selvstændigt oprette og anvende dataopsamling og databehandling, til brug for rådgivning om energiforbrug samt til iværksættelse af energiforbedringstiltag.
  14. Eleven kan, ved hjælp af BMS rådgive om og udarbejde forslag til optimering og forebyggende vedligehold.
  15. Eleven kan rådgive om relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet.

Se den lokale undervisningsplan for modul 4.4 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven kan installere og programmere integrationen af IBI-systemer, CTS-anlæg og BMS.
  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

Faktaboks - Elektriker

Varighed

Elektriker 1: 4 år
Elektriker 2: 4½ år

Økonomi

SU og lærlingeløn

Adgangskrav

02 i dansk og matematik som eksamenskarakter på minimum 9. klasse niveau

Tilmelding

Download foldere

Moduler på eluddannelsen