Modul 1.4 handler om intelligente bygningsinstallationer og design af enkle brugerflader.
En elektrikerlærling fortæller om intelligent bygningsautomatik og CTS
(Video fra en DJH-lærling på vej)
(Video fra en DJH-underviser på vej)
DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet
Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.
Det skal du lære på skoleforløbet
- Eleven kan redegøre for teknologierne ved en intelligent bygningsinstallation, herunder centrale, decentrale styrede installationer, samt PoE, IoT og trådløse teknologier.
- Eleven kan selvstændigt installere, måle, afprøve, fejlfinde, programmere og konfigurere på intelligente bygningsinstallationer.
- Eleven kan installere, montere og programmere intelligente bygningsin-stallationer, og opsætte grafiske webbaserede brugerflader. Fx via software installeret på Raspberry Pi
- Eleven kan udvælge og placere sensorer og følere.
- Eleven kan udvælge og anvende komponenter til intelligent bygningsinstallation, så der kan skabes bedst egnede energieffektive løsninger.
- Eleven kan udføre service og vedligeholdelse på intelligente bygningsinstal-lationer i bygninger.
- Eleven kan anvende og integrerer minimum to åbne protokoller i bygninger, fx ZigBee, Z-Wave eller EnOcean.
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til valgmodulet.
Se den lokale undervisningsplan for modul 1.4 her.
Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:
- Eleven kan installere, montere og programmere på intelligente bygningsinstallationer samt opsætte grafiske brugerflader.
- Eleven kan opbygge et netværk i bygninger som integrerer åbne protokoller.
- Eleven kan vejlede brugeren i daglig anvendelse af anlægget og dets fleksibilitet ved simpel om-programmering.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
- Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.