den jydske haandvaerkerskole

Projekt ’Interaktive læringsrum’ løfter undervisernes digitale kompetencer

DJH og Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed kører i øjeblikket workshops med undervisere fra træ-, køl- og plastafdelingen i forbindelse med projekt ’Interaktive læringsrum’. Her bliver de undervist i, hvordan immersive teknologier fremover kan anvendes i undervisningen. Ifølge Lars Jensen, der er konsulent fra Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed, vil de nye kompetencer klæde underviserne på til den digitale udvikling.

”Det er super vigtigt, at underviserne får de her nye kompetencer, fordi eleverne bliver mere og mere visuelle og taktile.”

”Vi har mange fag på erhvervsskolerne, som er traditionelle, og de kan godt gå hen og blive lidt foredragsagtige, hvor elever går døde i løbet af tyve minutter. Min erfaring er, at de undervisere, der anvender immersive teknologier, møder mere motiverede elever, fordi de lærer på en anden måde,” uddyber han.

Den digitale udvikling

For at finde ud af hvilke værktøjer, der skal være med til at udvikle det digitale læringsmiljø på DJH, har undervisere siden januar deltaget i workshops for at lære mere om immersive teknologier.

Undervisere fra træafdelingen har blandt andet testet touch-skærme og 360-kameraer med positive tilbagemeldinger. Ulrik Ehland Rasmussen, som er en af underviserne, der er tilknyttet projektet, glæder sig over, at DJH er hoppet med på det digitale tog.

”Det er sindssygt vigtigt, at vi følger med den digitale udvikling. Unge mennesker i dag er bare vant til det digitale miljø. Vi er nødt til at kommunikere på den måde, de forstår,” siger han og fortsætter:

”Med immersive teknologier kan vi gøre det mere visuelt og nemmere for eleverne at forstå. Jeg kan huske, at jeg selv havde en sindssygt dygtig lærer til AutoCad, men jeg mistede ofte tråden, fordi jeg ikke helt vidste, hvor hun var henne af. Hvis vi køber skærmene, vil det blive meget nemmere for eleverne at afkode, fordi det hele sker samtidigt. Man kan se, hvor jeg trykker, og hvordan jeg gør i stedet for at skulle fortælle det.”

Samtidig betyder det også noget at få nye kompetencer.

”Projektet er med til at opkvalificere vores digitale kompetencer. Det betyder blandt andet, at der fremover er ting, som bliver nemmere at forklare for os som undervisere.”

Fordi det ikke er alle undervisere, som er tilknyttet projektet, anerkender Ulrik også, at der efter indkøb af nyt udstyr og udvikling af undervisningsmateriale, bliver et arbejde med at få sine kollegaer klædt på.

”Først og fremmest er det vigtigt, at det vi køber bare fungerer. Der skal ikke være for mange bump på vejen, for så kan det nemt blive skubbet til side. Så det kræver, at vi får købt de helt rette digitale værktøjer, der duer i praksis og får undervist og klædt staben ordentligt på,” fortæller Ulrik Ehland Rasmussen.

Og lige netop det her med, at underviserne kan se værdien i de nye værktøjer, det er vigtigt, fortæller Lars Jensen.

”Hvis ikke de er med, så er vi jo tabt. Det skal give mening i undervisningen. Når det gør det, tror jeg også på, at DJH er moden til det skridt. Samtidig virker det også til, at underviserne er klar til at tage imod,” fortæller han.

Næste skridt i projektet bliver at købe udstyr. Herefter vil der blive lavet undervisningsmateriale frem til august/september. Undervisningsmaterialet afprøves i oktober/november.