fbpx

den jydske haandvaerkerskole

Mød Kemp & Lauritzen - Årets læreplads på DJH

I takt med at efterspørgslen på kvalificerede elektrikere stiger, bliver samarbejdet mellem erhvervsskoler og virksomheder mere afgørende end nogensinde.

For at skabe de bedste rammer for lærlingeuddannelsen, har Den Jyske Håndværkerskole i forbindelse med fejringen af Årets Læreplads på DJH inviteret vinderen Kemp & Lauritzen, en af Danmarks førende tekniske virksomheder, til en samtale om deres rolle som læreplads, deres lærlingeuddannelse samt samarbejdet mellem skole og virksomhed. Kemp & Lauritzen er blevet nomineret til årets læreplads på DJH af elektrikerlærling Smilla Haugaard Pedersen.

Hverken skole eller virksomhed kan på egen hånd stå for ansvaret om oplæring, og derfor er det en forudsætning for DJH’s mål om at være branchens foretrukne erhvervsuddannelsespartner at udforske, hvordan skolen og virksomheden sammen kan skabe bedre vilkår og optimale læringsmiljøer for elektrikerlærlinge.

I dette interview dykker vi ned i de konkrete tiltag, idéer og visioner, som kan styrke samarbejdet og sikre, at fremtidens elektrikere får de bedst mulige rammer til at udvikle sig fagligt og personligt.

 

DJH: I uddanner årligt mange lærlinge, som en stor og landsdækkende virksomhed. Er det en bevidst formuleret del af jeres virksomhedsstrategi at have fokus på uddannelse af lærlinge?

Kemp & Lauritzen: Vi har ca. 243 lærlinge i Kemp & Lauritzen, hvoraf 167 er elektrikerlærlinge. Derfor er det vigtigt at have et strategisk fokus for oplæringen. Vi ønsker at være en af Danmarks bedste arbejdspladser, og det påvirker naturligt vores fokus på lærlinge og deres uddannelse.

DJH: Er jeres lærlingekoncept - den generelle struktur for at det lykkes så godt, fx med forskellige roller - nationalt eller lokalt forankret – og hvad betyder den aktuelle forankring for jer i praksis?

Kemp & Lauritzen: Vores lærlingeuddannelse er en central del af virksomheden og er implementeret på landsplan. Der er dog plads til lokale nuancer, da ikke alle aspekter kan standardiseres. Vi har desuden etableret et Advisory Board med medlemmer fra alle niveauer og forskellige afdelinger, hvor vi fastlægger retningslinjer og fokusområder for lærlingeuddannelsen. Det involverer blandt andet:

  • Retningslinjer for, hvordan vi vil udvikle Danmarks bedste lærlingeprogram
  • Programstruktur og udviklingsidéer
  • Fokusområder, der er vigtige for lærlingenes uddannelse

Advisory Board består af lærlingeansvarlige, projektledere, lærlinge og andre, så vi sikrer, at vores initiativer når ud til alle dele af virksomheden.

DJH: I har noget, I kalder "LærlingeLiga" – kan I forklare, hvad det er, og hvad det betyder?

Kemp & Lauritzen: LærlingeLiga er som en personaleforening for lærlinge, lidt som de sociale udvalg og grupper, man finder på gymnasier. Vi har seks lokale foreninger rundt om i Danmark, hver med sin bestyrelse. Smilla, som har indstillet Kemp & Lauritzen til Årets Læreplads, sidder i bestyrelsen for en af dem. De fleste lærlinge er med i LærlingeLiga, og det er helt frivilligt. Ligaen skaber en stærk fællesskabsfølelse og et netværk på tværs af fag, hvor lærlingene lærer hinanden og deres arbejde bedre at kende.

DJH: Hvad er begrebet mentor hos jer – hvad dækker det over?

Kemp & Lauritzen: En mentor fungerer som en "storesøster" eller "storebror" for lærlingen – en støtteperson, der hjælper med at sikre en tryg start og følger lærlingen gennem hele uddannelsesforløbet. Hos Kemp & Lauritzen deltager mentoren fx i mesterdage og svendeprøveafslutninger.

Et af principperne er en 14-dages følordning, hvor lærlingen følges med mentoren fra første dag og de følgende to uger. Udover at sikre en tryg begyndelse er det også mentorens rolle, i samarbejde med den lærlingeansvarlige, at sætte rammer og retning, så lærlingens kompetence- og praktikmål i virksomheden bliver opfyldt.

Det er derfor vigtigt, at mentoren er en kontaktperson uden formelt leder- eller HR-ansvar, da dette skaber større tillid og åbenhed. For at blive mentor kræves lysten til at hjælpe andre; man kan blive spurgt eller selv melde sin interesse. Mentorer gennemgår en to-dages uddannelse og deltager i netværksmøder to gange om året på tværs af regionerne, hvor de deler erfaringer, udfordringer og succeser fra hele virksomheden.

 

DJH: Hvis I skulle give et råd til en virksomhed – stor som lille – om at påbegynde det at uddanne lærlinge til fremtiden – hvad vil da jeres bedste råd være?

Kemp & Lauritzen: Vi har alle et ansvar for at uddanne fremtidens kloge hænder. Virksomheden skal finde det rigtige incitament og have et oprigtigt engagement i det menneskelige aspekt. Det er vigtigt, at lærlingenes uddannelse bliver et fælles ansvar i virksomheden, og at vi er bevidste om udviklingen i branchen. Grøn omstilling kan kun lykkes med nye, kvalificerede kræfter. Sammen gør vi grøn omstilling til virkelighed!

DJH: Hvilke kompetencer og personlige egenskaber søger I efter, når I ansætter nye lærlinge?

Kemp & Lauritzen: Nysgerrighed og engagement er afgørende egenskaber for en lærling. Derudover betyder førstehåndsindtrykket også meget. Når det er sagt, er der naturligvis plads til forskellige personligheder hos os – både udadvendte og indadvendte lærlinge. Hos Kemp & Lauritzen sørger vi for at lære lærlingene det, de har brug for. Det vigtigste er, at man har engagement og en lyst til at lære! Hvis man elsker at "skille ad," bygge op, nørde og udforske, så sørger vi for resten. Kort sagt, hos os er der plads til forskellighed!

DJH: Hvordan forventningsafstemmer I samarbejdet med en ny lærling?

Kemp & Lauritzen: Vi begynder med at vurdere, om lærlingen har nysgerrighed og engagement. Derefter laver vi en DISC-profil i forbindelse med ansættelsen, så vi kan møde lærlingen på den rette måde. Det er vigtigt for os at understrege, at der er plads til forskellighed hos Kemp & Lauritzen – der findes ingen "rigtige" eller "forkerte" personligheder. DISC-profilen giver os blot mulighed for at lære den enkelte bedre at kende, inden de starter.

Efterfølgende matches lærlingen med en mentor, hvor vi vurderer, at personlighederne passer godt sammen.

DJH: Hvad drømmer I om, at jeres lærlinge skal kende jer for?

Kemp & Lauritzen: Vi er meget opmærksomme på vores omdømme, da det er afgørende for, at potentielle lærlinge overhovedet overvejer os som læreplads. Vi ønsker, at lærlingene kender os for:

  • At Kemp & Lauritzen er et godt og ordentligt sted at være.
  • At vi har et godt ry på erhvervsskolerne som en af de bedste lærepladser.
  • At vi sætter standarden for, hvordan en virksomhed bør støtte og udvikle sine lærlinge.
  • At vi skaber en ramme, hvor trivsel er forudsætningen for læring, så man har lyst til at lære.

DJH: Hvis I – lokalt hos jer – skulle evaluere jer selv, i forhold til at sikre de bedste lærepladser for kommende elektrikere m.v.; hvad skulle I så gøre endnu mere af, og hvad ville i justere på?

Kemp & Lauritzen: At sikre den bedste lærlingeuddannelse inden for vores fagområder er en løbende proces og et fokusområde i vores Advisory Board. Det er en proces, vi aldrig bliver færdige med, da der altid er noget, der kan forbedres. Vores løbende møder med mentorer og lærlingeansvarlige viser, at vi hele tiden arbejder for at være blandt Danmarks bedste lærepladser.

Et fokusområde, vi har identificeret, er samarbejdet mellem virksomhed og skole. Det er vigtigt, at vi i fællesskab støtter lærlingen bedst muligt. Det indebærer blandt andet udvikling af bedre dialogværktøjer mellem skole og virksomhed. For eksempel ønsker vi at optimere brugen af praktikmålsblanketterne, og vi ser også mesterbrevene fra DJH som et nyttigt værktøj til dialog med lærlinge som Smilla.

DJH: Hvad gør I - helt overordnet set - for at give jeres lærlinge de bedste betingelser for at udvikle sig, i jeres virksomhed?                     

Kemp & Lauritzen: Vi afholder jævnligt trivselssamtaler og lærlingesamtaler – både inden skolestart og efter tre måneders ansættelse.

Et andet område, vi prioriterer, er lærlingenes mulighed for at prøve forskellige arbejdsområder. Derfor kan de rotere mellem afdelingerne for at styrke deres faglige udvikling. Vi lytter til lærlingenes ønsker og arbejder på at opfylde dem for at fremme både tilhørsforhold og trivsel i virksomheden.

DJH: Har I selv et bud på årsagen til, at en lærling har valgt at indstille jer som Årets Læreplads – og hvilken læring til jer, der ligger heri?

Kemp & Lauritzen: Vi håber, at vores initiativer som mentorordningen, Lærlinge Liga, sikkerhedskurser og de lærlingeansvarlige gør en forskel. Vi er stolte af, at lærlingene bemærker og værdsætter vores arbejde. Det giver os motivation til at fortsætte med at skabe de bedste rammer for dem.

Derudover gennemfører vi en anonym årlig trivselsmåling udelukkende for lærlinge. Herefter ser vi nærmere på konkrete tiltag, der kan styrke de områder, hvor der er behov for ekstra fokus.

DJH: Hvad betyder det for jeres helt konkrete arbejde med at uddanne elektrikere, at jeres lærling har kåret jer som et stærkt bud på årets bedste læreplads?

Kemp & Lauritzen: Det betyder utrolig meget, at vores indsats værdsættes. Det giver naturligvis en stolthed helt ind i kroppen at se, at det arbejde, vi laver hver dag, fungerer. At arbejdet bliver bemærket og værdsat af lærlingene. Derfor har det en kæmpestor betydning, at Smilla indstiller os.