På køleuddannelsens workshop deltog to undervisere og køleafdelingens uddannelsesleder, Gert Hansen. Han fortæller, at brugen af immersive teknologier kommer til at gøre en kæmpe forskel i undervisningen. ”Ved at benytte os af disse teknologier, kan vi give en praksisnær undervisning, inden vi starter op i værkstedet. Det betyder, at vi kommer til at undgå begynderfejl og mulige skader. Selve arbejdsmiljøet bliver også bedre under indlæring, fordi eleverne ikke skal stå ved maskiner, der larmer,” siger han.
Samtidig er det bæredygtigt at bruge immersive teknologier i undervisningen.
”Det gør, at vi kan spare en bunke af ressourcer i form af maskiner og materialer, som er med til at lave forurening. Hvis vi for eksempel bruger en svejsesimulator som i dag, undgår vi også at forurene luften med en masse flygtige gasser,” siger han.
Ved brug af teknologierne kan eleverne også dygtiggøre sig efter skoletid med det, der normalt kræver at have en underviser til stede.
”Der er ikke stærkstrøm, ingen kan brænde sig eller komme til skade. De kan sådan set sidde i hvilket som helst lokale og arbejde. Det behøver ikke være i smedien eller svejselokalet, hvilket betyder, at de ikke skal sidde i støv og larm. De kan fordybe sig, træne og øve sig i det her. Så teknologierne giver altså flere muligheder for at dygtiggøre sig,” siger han.