den jydske haandvaerkerskole

Gode betingelser for tømrerelever på Toftegårdsvej

Rundsavenes snurren i træ skærer gennem luften. Den spinnende lyd af boremaskiners summen afbrydes akkurat af lyden fra radioen, når maskinerne momentvis holder pause.

Vi befinder os midt i den tømrerundervisning, der finder sted i en gammel hal på Toftegårdsvej i Hadsten – fem minutters kørsel fra Den jydske Haandværkerskole. Siden nytår har forskellige hold af skolens tømrerelever haft kortere forløb på adressen i den sydlige del af byen.

Her summer tømrerelever fra DjH rundt og bygger tagkonstruktioner i miniformat – akkurat som var det på skolen på Ellemosevej – men det er faktisk mere intenst her end på DjHs hovedadresse, hvis man spørger Rasmus Skovby Hansen, der er tømrerelev på hovedforløb 4.

toftegårdsvej 8

”Efter min mening er undervisningen bedre herude, for vi bliver ikke forstyrret i undervisningen, når folk kommer rendende. Der er kun os. Når vi er færdige og kommer hjem på DjH, bruger vi stadig alle faciliteterne som cafeen og multibanen,” fortæller den unge tømrer, som oprindeligt er fra Toftlund i Sønderjylland, men er taget hele vejen til Hadsten for at blive tømrer.

Som på en byggeplads

Det billede kan Ulrik Ehland Rasmussen nikke genkendende til. Han er underviser på hovedforløbet og oplever stort engagement fra de unge tømrerelever.

toftegårdsvej 9

”Jeg vil give de unge ret i, at der er færre forstyrrelser. Her er vi i en boble, hvor eleverne er mere fokuserede. Og vi kan se, at de nogle gange også arbejder i pauserne, fordi de ikke bliver afbrudt. Samspillet med eleverne er også meget tættere, fordi jeg står nede sammen med dem på gulvet. Der er jo heller ikke nogen, der kan afbryde mig,” siger Ulrik Ehland Rasmussen.

Eleverne på Toftegårdsvej har samme faciliteter som resten af tømrereleverne. For eksempel køres den varme frokost ud til Toftegårdsvej hver dag. Her spiser tømreraspiranterne sammen i et lille fælleskøkken. Det ligger i forbindelse med undervisningslokalet.

”På mange måder minder det her undervisningsmiljø om det virkelige liv, fordi eleverne kører herhen og møder ind til et projekt. Og så er det nærmest som at sidde i en skurvogn, når vi får frokost. Akkurat som på en byggeplads,” fortæller Ulrik Ehland Rasmussen, mens endnu et stykke træ skrues fast til en gavl bag ham.