den jydske haandvaerkerskole

DJH klar med grønt skema på brobygningsforløb

Bæredygtighed er et nyt gennemgående tema på DJH’s brobygningsforløb for 8. klasses elever i Favrskov Kommune. Det skal være med til at gøre eleverne mere klimabevidste og give dem et indblik i skolens erhvervsuddannelser.

I uge 8, 9 og 11 strømmer 8. klasses elever fra Favrskov Kommune til brobygning på Den Jyske Håndværkerskole. I år ser skemaet dog noget anderledes ud. Det er nemlig blevet helt grønt.

”Grøn brobygning er født ud fra vores strategi, som er, at vi vil være bæredygtige i alt, hvad vi gør, og det vil vi også ud mod grundskolerne. Derfor har vi lavet et nyt forløb, hvor der er fokus på at vise eleverne, hvordan vi på de forskellige uddannelsesretninger arbejder med at passe på vores klode, og hvad de kan se frem til, hvis de vælger en erhvervsuddannelse her,” siger Hanne Bisgaard Hansen, der er tovholder på brobygningsforløbet.

Brobygningen er bygget op sådan, at 8. klasses elever fra kommunen blandes og deles ud over de tre uger på forskellige hold og uddannelsesretninger. Nogle besøger tømrer- og plastafdelingen, imens andre besøger køle- og elafdelingen. I løbet af de dage, de er på skolen, vil de blive stillet over for opgaver med et bæredygtigt fokus.

Insekthotel og bæredygtigt hønsehus

I tømrerafdelingen har underviserne planlagt, at der på et hold skal bygges et insekthotel og et andet hold et bæredygtig hønsehus.

Brobygning 6Brobygning 6

”Et hold skal bygge et insekthotel og lære, hvordan de laver konstruktioner i træ ud fra en målfast tegning. På den måde lærer de at bygge bæredygtigt for at bevare arter og fremme biodiversiteten,” siger Hanne Bisgaard Hansen.

På et andet hold skal eleverne bygge et bæredygtigt hønsehus.

”Når der skal bygges et hønsehus, lærer de unge ikke kun at tænke over, hvilke materialer de bruger. De skal også tage stilling til, hvor materialerne transporteres fra, og om det rent miljømæssigt er godt for vores klode. Vi ønsker nemlig, at de reflekterer over, hvad det betyder, at noget er bæredygtigt.”

Brobygning 9

På de andre uddannelsesretninger er der ligeledes fokus på den grønne undervisning. I køleteknik skal de lære om grøn og sort energi, i elafdelingen om solcelleanlæg og varmepumper og i plastafdelingen skal de stifte bekendtskab med ord som genbrug og genanvendelse og finde gammelt plast, der skal granuleres og genanvendes.

Hænderne i brug

Selvom det sikkert ikke er nyt for eleverne, at der er bæredygtighed på skoleskemaet, så er det måske nyt at få lov til at arbejde med det i praksis. Og netop at få lov til at bruge hænderne vil gøre en kæmpe forskel, når det kommer til at forstå bæredygtighed, fortæller Hanne Bisgaard Hansen.

”Eleverne har helt sikkert en del om bæredygtighed i skolen allerede, men måske er det svært at forstå, fordi det er meget teoretisk. På Den Jyske Håndværkerskole får de lov til at bruge deres hænder og producere specifikke bæredygtige produkter. Når eleverne finder ud af, at det man lærer fra bøgerne kan bruges i praksis, hænger det måske mere ved.”

Brobygning 3

DjH er ikke målet

For Hanne Bisgaard Hansen er det derfor vigtigt at gøre sig umage og lave nogle forløb, der er spændende.

”Vi vil gerne gøre en forskel og hjælpe med at gøre eleverne klogere på et uddannelsesvalg. Samtidig kan et grønt brobygningsforløb jo være med til at vise dem vejen hertil. Måske tænker de tilbage på de dage på DjH, som var spændende. Og forhåbentlig kan de huske, at vi klæder vores elever på til den virkelighed de møder, når de er færdiguddannet. En virkelighed hvor man ikke kommer uden om bæredygtighed.”

Målet med brobygning er dog ikke, at de absolut skal vælge Den Jyske Håndværkerskole.

”For mig er målet ikke, at de tilvælger os. Bare de er bevidste om det valg, som de skal tage. Vi har nemlig en forpligtelse i at forberede eleverne på at skulle tage et valg ind i deres fremtid, og det er det, der er vores vigtigste opgave,” siger hun.