den jydske haandvaerkerskole

Brobygningselever smager på DJH’s uddannelser

I uge 37 og 38 besøger 10. klasseelever fra Favrskov syv forskellige ungdomsuddannelser i et appetizer-forløb lavet i samarbejde med kommunen. En af dem er Den Jyske Håndværkerskole, som mandag og tirsdag i denne uge har haft fornøjelsen af give 90 unge mennesker et indblik i håndværkerskolens uddannelser.

Hanne Bisgaard Hansen, der er projektleder på DJH, og en af tovholdene på forløbet, er glad for, at de som skole kan hjælpe med at klæde de unge på til at kunne tage et uddannelsesvalg.

”Vi tager ansvar for de lokale unge, som skal tage et uddannelsesvalg. Vi forsøger at klæde dem på, så de kan tage det rette valg,” siger hun.

Hanne Bisgaard Hansen understreger, at det er vigtigt, at de unge får lov til at smage på en erhvervsuddannelse, fordi hun har set flere eksempler på unge, der fortryder deres valg, og som ender med at spilde deres tid, fordi de ikke har været klar til at tage et uddannelsesvalg.

”I Favrskov Kommune viser statistikker, at grundskoleelever hælder til at vælge en gymnasial uddannelse. Det valg, er der en del, der fortryder. Det betyder, at den gruppe unge først bruger tre år på en STX-uddannelse og bagefter cirka fire år på en erhvervsuddannelse. Det er rigtig mange år at bruge på sin ungdomsuddannelse, og vi vil gerne hjælpe med, at flere unge bliver klar til at tage det rigtige valg for dem,” siger hun.

Brobygning med både teori og praktik

Derfor har Hanne Bisgaard Hansen sammen med undervisere fra DJH skruet et program sammen, der kan give de unge en god indsigt i, hvad det vil sige at tage en erhvervsuddannelse på Den Jyske Håndværkerskole.

”På dag et har de hørt om DJH’s fire forskellige uddannelser. På dag to har de zoomet ind på tømreruddannelsen, hvor eleverne er blevet delt ud på forskellige workshops i tømrerafdelingen,” siger hun.

Hanne Bisgaard Hansen forklarer, at man naturligvis ikke har kunne komme rundt og prøve alle uddannelser i løbet af to dage, og at det derfor har været bevidst at dykke ned i et enkelt fag, så eleverne som minimum kunne få en bedre fornemmelse af, hvad lige præcis den uddannelse handlede om.

”De har blandt andet haft fagrettet matematik, så de ved, hvordan de bruger matematikken i tømrerfaget. De har også prøvet at afsætte et hus med nogle krydsmål. Derudover har de tegnet i AutoCAD, fordi tømreruddannelsen i dag handler rigtig meget om computertegning. Og så har de også tegnet i hånden, for det gør man også som tømrer,” siger hun.

brobygning 2

Appetizer-forløbet gør valget nemmere

Frida på 16 år fra Hadsten Skole er en af de 10. klasseselever, der har besøgt DJH. Hun synes, at forløbet har været godt sat sammen, og føler, at det har givet hende en god smagsprøve på uddannelserne på DJH.

”Det har givet mig et mere klart billede af uddannelserne. Før appetizer-forløbet vidste jeg ikke så meget om køl og el, så det har været interessant, fordi vi har fået at vide, hvad vi skal igennem i de fire år, vi er her,” siger hun.

Frida fortæller også, at hun er blevet klogere på et fremtidigt uddannelsesvalg.

”Det gør det nemmere at træffe et valg, fordi jeg nu har et indblik i uddannelserne, og det gør det nemmere at vælge, hvad jeg egentlig har lyst til,” siger hun og fortsætter:

”Jeg har endnu ikke truffet et endeligt valg, men jeg overvejer køletekniker eller tømrer.”

brobygning 5

Benjamin på 16 år fra Hadsten skole er også blevet mere afklaret efter appetizer-forløbet.

”Jeg synes, at jeg er kommet tættere på at vide, hvad jeg vil efter appetizer-forløbet. Jeg har oplevet, hvordan en dag på Den Jyske kan være og fået et indblik i, om det er det rigtige at vælge for mig,” siger han og fortsætter:

”Det er sjovt at bruge sine hænder, men jeg hælder til den gymnasiale vej.”

brobygning 1

Ifølge Hanne Bisgaard Hansen er det vigtigste heller ikke, om de unge vælger DJH eller en anden erhvervsskole. Det vigtigste er, at hjælpe de unge med at træffe et valg.

”Det handler jo om at give dem en appetizer på vores uddannelser. Enten bliver de afklaret med, at de godt kan se sig selv i en håndværksfag. Eller også bliver de afklaret om, at det ikke er noget for dem, og det er jo lige så fint,” siger hun.

Når appetizer-forløbet er slut om en uge, skal 10. klasseseleverne vælge et afklaringsforløb på otte dage på en af de skoler, de har besøgt på appetizer-forløbet.

Afklaringsforløbet ligger i uge 47 og 48, hvor DJH håber på at se en masse unge, der er klar på at vide endnu mere om håndværksuddannelserne.