den jydske haandvaerkerskole

Der er god grund til at lære matematik

Forløbet praktisk anvendt matematik er et samarbejde mellem Favrskov kommunes grundskoler og Den jydske Haandværkerskole (DjH). 5. – 6.- årgang fra Korsholmskolen er på besøg på DjH for at få indblik i, hvorfor matematik er en god ting at lære, og hvordan faget anvendes i praksis. Besøget er en del af skolefaget ’Job og uddannelse’.

 Eleverne, der sidder foran Daniel Dalsgaard og Henrik Friis Thomsen, er noget yngre end dem, de sædvanligvis tilrettelægger undervisningen for i plast- og tømrerafdelingen på DjH. Grundskoleeleverne er på DjH for at blive lidt klogere på, hvad meningen med matematik egentligt er, og hvordan matematikken bruges i det virkelige liv. I løbet af formiddagen stifter de bekendtskab med, hvordan og hvorfor man i tømrerfaget beregner arealet på for eksempel et tag. Det er en forudsætning for at kunne bestille den rette mængde materialer og udregne et pristilbud til kunden. Netop det med prisudregningen er der også brug for i plastafdelingen. Her gælder det imidlertid rumfangsberegning af de emner, der skal fremstilles, så man kan komme frem til vægten af det råmateriale, der er brug for.
”Jeg ser forløbet, som en præsentation af anvendelighed fremfor en egentlig undervisning,” Siger underviser Henrik Friis Johansen, tømrerafdelingen. ”Det at lære dem matematikken tager deres lærer sig jo af. Vi gør det synligt, hvor matematikken bliver brugt. At se det på den måde kan meget let give en forståelse af, hvorfor man skal lære det i grundskolen, og hvor man kan bruge det senere på arbejdsmarkedet.”

Og det mener Maria og Celina fra 5 a. da også, at det har gjort. De forstår meningen med, at man skal lære matematik, når det bliver vist meget konkret.

Matematik og fremtidigt uddannelsesønske

Matematiklærer Thomas Egelund synes også godt on ideen med et samarbejde med en ungdomsuddannelse i nabolaget.
”Vi har fået en rundvisning på DjH og set miljøet, der er bygget op omkring uddannelserne med mulighederne for at bo her, og hvilke fritidsfaciliteter der er. Det er fint, hvis de unge kan få øjnene op for de tekniske uddannelser. Det er også godt at koble matematikken sammen med et fremtidigt uddannelsesønske. Matematik skal jo bruges næsten alle steder, og jeg håber forløbet giver en forståelse af, at den spiller en langt større rolle, end eleverne til daglig tænker på,” siger han.

Korsholmskolen er en lille skole fra 0. – 6. årgang og et elevtal på omkring 150. Når eleverne skal i overbygningen kommer de til Præstemarkskolen i Søften.

hvorfor vi laerer matematik